241 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

پیشگیری از بیماری با ورزش، تغذیه و خواب

پیشگیری از بیماری با ورزش، تغذیه و خواب

پیشگیری از بیماری با رعات نکاتی که که بارها شنیده ایم اما برای انجام آنها کوششی نداریم می تواند محقق شود. البته قطعاً منظور این نیست که با رعایت نمودن، دیگر هیچ بیماری سراغ ما نمی آید، اما آنچه مسلم است با رعایت نکات مربوط به سلامتی مانند تغذیه، خواب، ورزش و …خطر ابتلاء به بیماری ها را کاهش می دهیم.

بگذارید تا با ذکر مثالی موضوع پیشگیری را روشن نماییم. در چند سال اخیر با شیوع ویروس کرونا از طرف سازمان بهداشت کشور ها و سازمان جهانی  بهداشت به رعایت نکاتی برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کووید 19 توصیه شدیم. قطعا رعایت نکاتی مانند زدن ماسک، شستن دست ها، رعایت فاصله اجتماعی، زدن واکسن و … تضمینی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری نبود و امکان درگیر شدن به این ویروس خطرناک حتی با رعایت نکات توصیه شده وجود داشت. اما مسأله اینجاست که با رعایت نکات توصیه شده از احتمال ابتلاء به طور چشمگیری کاسته می شود. لذا مواردی که در این مقاله برایتان تهیه گردیده، می تواند احتمال ابتلاء بیماری ها را و همچنین دفعات درگیری با آن ها را کاهش دهد.

نکته: به علت آنکه تخصص ما در خصوص موضوع مقاله فوق نیست اما مطلبی هم تحت این عنوان در بین مطالب فارسی وجود ندارد ما بر آن شدیم تا تحقیقی در این خصوص نموده و صرفا عناوین کلی را با توضیحات مختصری برای شما عزیران تهیه نماییم. لذا در صورت تمایل، تحقیق بیشتر در خصوص هر کدام از عناوین را می توانید انجام دهید.

پیشگیری از بیماری با ورزش

پیشگیری از بیماری با ورزش

انتخاب با شماست، ورزش و سلامتی؟ یا تنبلی و بیماری؟ شکی نیست که ورزش مستمر و درست و به اندازه نقش بسزایی در سلامت جسم و روان افراد دارد. به عنوان مثال یک پیاده روی نیم ساعته مستمر و روزانه می تواند برای قلب، کبد و سایر قسمت های بدن مفید و همچنین با ایجاد شادابی و تأثیر روانی مثبت در افراد در افزایش روحیه و سلامت روانی آنها اثر گذار باشد. لذا جهت پیشگیری از بیماری یکی از راهکارهای کم هزینه و کارآمد، ورزش است.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب از عوامل کاهش خطر ابتلا به بیماری است

مبارزه با نفس در همه ابعاد زندگی موجب رضایت و خرسندی و پیروی از آن موجبات افسردگی و عذاب را به همراه دارد. رعایت مسائل مربوط به تغذیه با خوردن غذاهای سالم و همچنین خوردن به اندازه و به موقع، مساوی با پیشگیری از بیماری (منظور کاهش احتمال ابتلاء به بیماری) است. همانطور که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:  معده، خانه‌ هر دردی و پرهیز، پایه هر درمانی است، پس چیزی بخور که با تو سازگار باشد.

خواب کافی و به موقع

خواب کافی و به موقع برای پیشگیری از بیماری

همانطور که بارها شنیده اید خوابِ درست تأثیر بسزایی در سلامت جسمانی و روانی ما دارد. 3 نکته مهم که عبارتند از خواب در ساعت مناسب، میزان خواب کافی، خواب در ساعت مشخص، از جمله عوامل تعیین کننده یک خواب صحیح به شمار می روند. 

ساعت خواب

در خصوص ساعت خواب نمی توان یک نسخه ثابت در خصوص همه افراد پیچید اما چیزی که مشخص است خواب دیروقت مانند خواب در ساعت 1 یا 2 نصف شب برای افراد مضر است. طبق تحقیقات به عمل آمده ساعت 10 شب ساعت مناسبی برای خواب افراد بزرگسال محسوب می شود. لذا خواب در حول و حوش این ساعت یعنی 9 الی 11 شب متناسب با نیاز و شرایط افراد، می تواند مفید باشد.

خواب در ساعت مشخص

یکی از نکات مهم در خصوص خواب، خوابیدن در ساعت مشخصی است. به عنوان مثال هر شب ساعت 8 شب شام میل کنی، ساعت 11 شب به خواب بروید. این امر از عوامل تنظیم ساعت داخلی بدن می شود.

خواب کافی

میزان خوابیدن نیز از نکات بسیار مهم برای سلامتی است. میزان خواب نیز بر اساس سن افراد و همچنین نیاز آن ها می تواند متغییر باشد. به عنوان مثال کودک 2 ساله شاید به 13 ساعت خواب در طی شبانه روز نیاز داشته باشد و یک فرد 30 ساله با 8 ساعت خوابیدن نیاز بدن خود را تأمین کند.

جدول میزان خواب بر اساس سن افراد

ساعت خواب توصیه شده در هر 24 ساعت
رده سنی
12 الی 16 ساعت (شامل چرت زدن)
4 الی 12 ماه
11 الی 14 ساعت (شامل چرت زدن)
1 الی 2 سال
10 الی 13 ساعت (شامل چرت زدن)
3 الی 5 سال
9 الی 12 ساعت
6 الی 12 سال
8 الی 10 ساعت
13 الی 18 سال
حداقل 7 ساعت و بیشتر
18 سال و بیشتر

مصرف مایعات

مصرف مایعات کافی

همانطور که میدانید 70% یا همان یک سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد. هدف از ذکر این نکته، بیان میزان اهمیت مصرف مایعات برای بدن است. لذا با مصرف به اندازه مایعات به سلامت بدن خود کمک نمایید. لذا در خصوص بهداشت فردی و البته بهداشت عمومی اهتمام بورزید.

پیشگیری از بیماری با رعایت بهداشت فردی

رعایت نکات مربوط به بهداشت فردی نیز از عوامل پیشگیری از بیماری محسوب می گردد. به این صورتکه با بهداشت دهان و دندان، پوست، مو و … از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می نمایید.

آزمایشات به موقع

با انجام آزمایشات و چکاپ به موقع علاوه بر اینکه ممکن است زودتر متوجه وجود بیماری در بدن خود شویم و به تبع آن درمان ساده تری را انجام دهیم، این امکان را برای ما فراهم می نماید تا در صورت وجود هشدار در آزمایش در خصوص استعداد برای بیماری خاصی، از وقوع آن جلوگیری نماییم.

بیمه خانه

بیمه خانه سامانه خدمات آنلاین انواع رشته های بیمه ای است. در این سامانه علاوه بر خرید، می توانید در خصوص انواع بیمه مشاوره تخصصی رایگان دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات