744 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در قانون جدید

انتقال تخفیف در بیمه ثالث

در راستای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث، تخفیفات این بیمه نامه قابل انتقال به مالک جدید خودرو نیست و متعلق به بیمه گذار (مالک بیمه نامه) است.یعنی زمانیکه یک راننده با رانندگی با احتیاط و کم خطر خود تخفیف عدم خسارت دریافت کند این تخفیفات متعلق به خود اوست و نمی توان آن را به شخص دیگری که شاید راننده پرخطری هم باشد منتقل کرد. در گذشته در صورت  فروش یا خرید خودرو تخفیفات بیمه شخص ثالث آن خودرو نیز قابل انتقال بود. مثلاٌ در صورتی که خودرویی خریداری می کردید و بیمه ثالث آن خودرو داری 7 سال تخفیف عدم خسارت بود، این تخفیفات به نفع شما انتقال پیدا می کرد و در زمان تمدید بیمه نامه تخفیفات لحاظ می گردید. طبق قانون در سال 1400 امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به مالک جدید وجود ندارد و تخفیفات این بیمه متعلق به مالک بیمه نامه است. البته این قانون قبل از سال 1400 تصویب شده است و در 1400 شرکت های بیمه ملزم به اجرای آن شدند.

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

 بعد از فروش خودرو تخفیفات این بیمه قابل انتقال به خودروی دیگر بیمه گذار یا خودروی بستگان درجه یک (پدر، مادر، همسر، فرزندان) وی می باشد. تا زمان خرید خودروی جدید این تخفیفات برای فروشنده خودرو نیز پابرجاست. 

نکته: برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث باید هر دو خودرو دارای کاربری یکسان باشند. مثلاً تخفیفات خودروی سواری به خودروی سواری قابل انتقال است و نمی توان خودرو با کاربری سواری را به خودرو با کاربری تاکسی، بارکش یا … انتقال داد.

 انتقال تخفیف های بیمه مذکور از خودروی قدیمی مالک بیمه نامه به خودروی جدید وجود دارد.یعنی در صورت خرید خودروی جدید می تواند تخفیفات خودروی قبلی خود را به خودروی جدید انتقال دهد. البته امکان انتقال تخفیفات به خودروی صفر به دلیل داشتن بیمه شخص ثالث در این اتومبیل ها وجو ندارد. لذا باید تا زمان تمدید بیمه نامه اتومبیل صفر صبر نمایید.  همینطور در صورتی که هر دو خودرو تخفیف عدم خسارت داشته باشند مبنای محاسبه تخفیفات، بیمه نامه ای است که تخفیفات بیشتری دارد. مثلاٌ بیمه نامه خودرویی دارای 40% تخفیف و بیمه نامه خودروی دیگر داری 20% تخفیف عدم خسارت باشد، مبنای محاسبه، تخفیف بیشتر است که در اینجا 40% می باشد. (تخفیفات با هم جمع نمی شوند). 

لازم به ذکر است امکان انتقال تخفیفات بیمه نامه تنها در صورت انتقال سند مالکیت به صورت قطعی وجود دارد، یعنی در صورت انتقال قولنامه ای و … انتقال تخفیفات میسر نیست. 

همچنین در صورت فروش خودرو اگر مالک بیمه نامه قصد خرید خودروی جدید نداشته باشد باید از شرکت بیمه گواهی حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث دریافت کند. البته به طور متوسط امکان حفظ تخفیفات تا یکسال وجود دارد.

مشاوره و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

برای دریافت مشاوره در خصوص مسائل فنی بیمه شخص ثالث مشاوران بیمه خانه منتظر شما هستند. شما نیز می توانید با ورود به سامانه بیمه خانه از برنامه واتساپ موجود در سایت مشاوره آنلاین رایگان دریافت کنید. همچنین امکان ثبت سفارش و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث و انواع دیگر بیمه در سایت بیمه خانه وجود دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات