45,135 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

نحوه ثبت نام بیمه سلامت به صورت غیر حضوری

نحوه ثبت نام بیمه سلامت

برای ثبت نام بیمه سلامت به صورت غیر حضوری، با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی سازمان بیمه سلامت و البته در صورت نداشتن بیمه گر پایه (مانند تأمین اجتماعی و …) می توانید اقدام نمایید. البته قبل از اقدام برای تهیه بیمه سلامت، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص انواع صندوق های این سازمان بیمه ای و شرایط آن داشته باشید. برای آگاهی از صندوق ها، شرایط و نحوه ثبت نام بیمه سلامت ما را در این مطلب همراهی کنید.

جهت خرید و آگاهی از بیمه درمان تکمیلی انفرادی و گروهی سامان، از طریق دکمه ذیل، اقدام نمایید.

انواع صندوق های بیمه سلامت کدامند؟

بیمه سلامت در 5 صندوق بیمه ای مختلف به نام های بیمه سلامت همگانی ایرانیان، روستائیان، کارکنان دولت و سایر اقشار ارائه می گردد.

  1. صندوق همگانی ایرانیان: بیمه سلامت همگانی ایرانیان برای پنج دهک اول جامعه به صورت کاملاً رایگان و برای دهک های 6 الی 9 با پرداخت درصدی از حق بیمه قابل تهیه است. دهک 10 نیز بایستی مبلغ حق بیمه را کامل پرداخت نماید. (برای ساکنین شهر ها با جمعیت بالای 20000 نفر) ⇐ اطلاعات بیشتر
  2. صندوق روستائیان و عشایر و شهرهای زیر 20000 نفر: برای اقشار روستایی و عشایر این بیمه نامه قابل تهیه است. تمامی کسانی در روستا یا شهرهایی که میزان جمعیت آن ها کمتر  از 20,000 نفر باشد سکونت داشته باشند مشمول این بیمه نامه می شوند. جهت آگاهی از جزئیات وارد لینک شوید. ⇐ اطلاعات بیشتر 
  3. صندوق سایر اقشار: برای خانواده های جانبازان، ایثارگران، شهداء، توانخواهان و مددجویان بهزیستی، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، طلاب و روحانیون، دانشجویان تبعه خارجه وزارت علوم و وزارت بهداشت،  اتباع و مهاجرین خارجی مورد تایید وزارت کشور، دستیاران پزشکی و دانشجویانPHD،  زندانیان و خانواده آنان و افراد مجهول الهویه تحت پوشش بهزیستی، قابل تهیه است. ⇐ اطلاعات بیشتر 
  4. صندوق کارکنان دولت: کارمندان دولت که کسورات آن ها به صندوق بازنشستگی کشوری واریز می گردد، از تاریخ استخدام (رسمی و پیمانی) تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار می گیرند. ⇐ اطلاعات بیشتر
  5. پوشش بیمه ای بیماران خاص: افرادی که دچار بیماری های خاصِ تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی (چه خونی و چه صفاتی باشد)، ام اس یا پیوند کلیه باشند به صورت کاملاً رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند. توجه داشته باشید که بیماری های ذکر شده طبق متن مندرج در سایت سازمان بیمه سلامت در این مطلب آمده و ممکن است بروزرسانی نشده باشد. لذا در صورت داشتن بیماری های صعب العلاج از این جهت که بیماری شما جزء بیماری های خاص محسوب می شود یا خیر از سازمان بیمه سلامت و مراکز مربوطه سوأل نمایید. ⇐ اطلاعات بیشتر

چه کسانی می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند؟

همه اقشار جامعه که تحت پوشش هیچ بیمه گر پایه ای مانند تامین اجتماعی، نیرو های مسلح و … نیستند، می توانند تحت پوشش یکی از صندوق های بیمه سلامت که پیشتر ذکر شد، قرار بگیرند. لازم به ذکر است تهیه بیمه سلامت برای افراد زیر 18 سال  به شرط خانوار امکان پذیر است. منظور از شرط خانوار تحت پوشش قرار گرفتن سرپرست و تمامی افراد تحت تکفل است.   لازم به ذکر است دختران 18 سال به بالا تا زمان ازدواج و یا اشتغال و همچنین پسران در صورت تحصیل تا 25 سالگی، تحت تکفلِ سرپرست محسوب می شوند.  همچنین شرط خانوار مختص کسانی است که تحت پوشش بیمه های پایه نیستند، لذا در صورتی که فردی از اعضا خانواده تحت پوشش بیمه گر پایه باشد، شرط خانوار برای وی لحاظ نمی گردد. یعنی بدون نیاز به آن فرد، سایر اعضای خانواده می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

شرایط صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان

صندوق بیمه سلامت همگانی به صورت رایگان و یا پرداخت مبلغی از حق بیمه که با توجه به دهک بندی متقاضیان تعیین می گردد، قابل تهیه است.

دهک ها
حق بیمه پرداختی
1 الی 5
کاملاً رایگان
6
20% پرداخت می نمایند
7
30% پرداخت می نمایند
8
40% پرداخت می نمایند
9
50% پرداخت می نمایند
10
100% پرداخت می نمایند

نظام ارجاع چیست؟

منظور از نظام ارجاع در صندوق بیمه همگانی، مراجعه به پزشک خانواده و دریافت کُد ارجاع می باشد. پزشک خانواده توسط اداره بیمه سلامت برای افراد تعیین می گردد و در صورت نیاز به درمان، فرد بیمه شده با مراجعه به پزشک خانواده اقدام می نماید. لذا در صورتی که پزشک خانواده تشخیص دهد مراجعه کننده برای درمان خود باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نماید و از حیطه تخصص خود خارج می باشد، کدی تحت عنوان کد ارجاع برای بیمار خود صادر می نماید. با دریافت کد ارجاع بیمه شده می تواند به پزشک متخصص در مراکز درمانیِ دولتی دانشگاهی و یا مراکز درمانی خصوصی طرف قرارداد مراجعه نمایید. توجه داشته باشید  به پزشکی میتوانید مراجعه نمایید که در زمینه ای که پزشک خانواده تشخیص داده است تخصص داشته باشد.

نکته: در بیمه ایرانیان نظام ارجاع برای افرادی که قبلاً پزشک خانواده داشتند الزامی است و باقی افرادی که بیمه سلامت همگانی ایرانیان دریافت می کنند نیاز به انتساب پزشک خانواده در استان تهران ندارند.

یعنی اگر پزشکی برای شما در سامانه ثبت نیست، بدون رعایتِ نظامِ ارجاع می توانید به مراکز طرف قرارداد با بیمه سلامت و بدون کُد ارجاع مراجعه کنید. کسانی که با تازگی ثبت می کنند هم دیگر نیازی به نظام ارجاع ندارند.

آموزش ثبت نام بیمه سلامت به صورت آنلاین

جهت آموزش نحوه ثبت نام بیمه سلامت در سامانه خدمات شهروندی سازمان بیمه سلامت هم می توانید از ویدیو آموزشی قرار داده شده در خود سامانه بیمه سلامت و هم از این محتوای آموزشی در این مطلب استفاده نمایید. جهت مشاهده ویدیو آموزشی وارد لینک ذیل شوید.

مرحله اول: ورود به سامانه جهت ثبت نام

جهت ثبت نام بیمه سلامت و تحت پوشش های این سازمان بیمه ای قرار گرفتن، ابتدا وارد سامانه خدمات شهروندی سازمان بیمه سلامت شوید و با وارد نمودن کد ملی و شماره همراه متعلق به کد ملی وارد سامانه شوید. دقت فرمایید همانطور که پیشتر ذکر شد تهیه این بیمه نامه منوط به نداشتن بیمه گر پایه و همچنین برای افراد زیر هجده سال به شرط خانوار قابل تهیه می باشد. از طریق دکمه ذیل وارد سامانه مذکور شوید. توجه داشته باشید در حال حاضر دو سامانه برای ثبت نام وجود دارد که پیشنهاد می شود از سامانه ذیل استفاده نمایید.

نحوه ثبت نام بیمه سلامت

مرحله دوم: تکمیل اطلاعات خواسته شده

بعد از ورود به سامانه در صورتی که قبلاً ثبت نام نکرده باشید همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می نمایید وارد صفحه ذیل شده و می بایست در هر مرحله با پر نمودن اطلاعات خواسته شده و انتخاب گزینه بعد به مراحل بعدی بروید. دقت داشته باشید در مرحله موقعیت جغرافیایی در صورتی که موقعیت شما روستایی می باشد آن را انتخاب نمایید تا بیمه روستائیان در مراحل بعدی برای شما قابل تهیه باشد. در نهایت در مرحله پنجم این بخش، تصویر خواسته شده را آپلود نموده و گزینه پایان را انتخاب نمایید.

مرحله دوم ثبت نام بیمه سلامت

مرحله سوم: گزینه پوشش بیمه + ثبت پوشش بیمه ای

بعد از طی نمودن مراحل فوق وارد صفحه اصلی سامانه خواهید شد. در این مرحله با انتخاب گزینه پوشش بیمه ای در سمت راست صفحه و سپس انتخاب دکمه ثبت پوشش بیمه ای به مرحله بعدی وارد شوید. 

مرحله سوم ثبت نام بیمه سلامت

مرحله چهارم: مراحل مربوط به ثبت پوشش بیمه ای

در این بخش که در تصویر ذیل مشاهده می نمایید 6 مرحله را به ترتیب می بایست طی نمایید. در قسمت بررسی شرط خانوار  نکاتی که پیشتر ذکر شده تذکر داده می شود. با انتخاب گزینه بعد وارد گزینه درخواست حمایت دولت شده و سپس به مرحله انتخاب پوشش بیمه ای بروید.

مرحله چهارم ثبت نام بیمه سلامت

در گزینه انتخاب پوشش بیمه ای، صندوق های بیمه ای متناسب با شرایط شما برایتان ظاهر می گردد. به عنوان مثال برای روستائیان گزینه بیمه روستائیان و عشایر ظاهر می گردد. با انتخاب نوع بیمه نامه که پیشتر تفاوت آن ها ذکر شد وارد مرحله مشاهده حق بیمه شوید.

در مرحله چهارم، این بخش یعنی مشاهده حق بیمه، حق بیمه متناسب با طرح انتخابی و دهک بندی شما ظاهر می گردد.  

بعد از طی نمودن مرحله قوانین  وارد گزینه اطلاعات پرداخت که آخرین مرحله این بخش و ثبت نام می باشد با انتخاب متن موارد اعلام شده را خواندم و موافقم که در تصویر هم قابل مشاهده هست و انتخاب دکمه ثبت پوشش بیمه ای و یا گزینه پرداخت حق بیمه، به کار ثبت نام خود پایان دهید.  در صورت انتخاب صندوق بیمه سلامتی که رایگان باشد با انتخاب گزینه ثبت پوشش بیمه ای کار به پایان رسیده و در صورت انتخاب صندوق غیر رایگان با پرداخت حق بیمه، تحت پوشش قرار خواهید گرفت.  

نکته: تمامی مطالب و مراحل ذکر شده با دیدن فیلم آموزشی و پرسیدن سوالات از کارشناسان بیمه سلامت از طریق گفتگوی آنلاین در سایت بیمه سلامت نوشته شده اند. لینک فیلم آموزشی پیشتر گذاشته شده است و جهت پرسش از کارشناسان این سازمان از طریق لینک ذیل و قسمت گفتگوی آنلاین  سایت سازمان بیمه سلامت اقدام نمایید.

بیمه خانه چیست؟

سامانه بیمه خانه ارائه دهنده خدمات آنلاین فروش و مشاوره در خصوص انواع بیمه مانند بیمه عمر، بیمه مسئولیت، بیمه آتش سوزی و … می باشد.

4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه ثبت نام بیمه سلامت به صورت غیر حضوری»

  1. برای ثبت پوشش بیمه ای درمرحله 4یعنی مشاهده حق بیمه چیزی نمیاد داره پیام داده ای یافت نشد ظاهر میشه.راه حلش چیه چکاری باید انجام بشه؟

    1. سلام و عرض ادب خدمت شما. وارد سامانه بیمه سلامت به آدرس ihio.gov.ir شوید، در گوشه صفحه یک سیستم چت آنلاین مشاهده می کنید، از اونجا سوال خودتون رو از اپراتور بپرسید.

  2. سلام ببخشید برای بیمه فقط پرداخت هزینه برای سرپرست خانواده کافی است دیگر یا نیازهای برای همه ی خانواده جدا جدا مبلغ واریز بشه ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات
سامانه نانینو nanino.ir
سامانه نانینو nanino.ir

سامانه نانینو nanino.ir سامانه نانینو nanino.ir می باشد. این سامانه که سامانه مدیریت هوشمند نان می باشد، جهتِ نظارت بر نانوایی ها و ارائه خدمات

بیشتر بخوانید »