411 بازدید
تخفیف بیمه ای از ماه رجب تا رمضان

نحوه ثبت نام در سجام

نحوه ثبت نام در سامانه سجام

نحوه ثبت نام در سجام به این صورت است که با ورود به سامانه سِجام و وارد نمودن اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و حساب بانکی، ثبت نام متقاضی به سهولت انجام می شود. بعد از ثبت نام در سامانه سجام یک کد پیگیری برای شماره همراه متقاضی ارسال می گردد که وی باید توسط کد مذکور جهت احراز هویتِ حضوری در مراکز مربوطه و یا غیر حضوری و به صورت الکترونیکی اقدام نماید.

آموزش تصویری ثبت نام در سامانه سجام

جهت ثبت نام در سامانه سِجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان ابتدا باید وارد سامانه مذکور شوید. لذا از طریق لینک ذیل نسبت به ورود به سامانه سجام اقدام نمایید. همچنین لازم به ذکر است آموزش ذیل برای افراد حقیقی (اشخاص عادی) می باشد و آموزش ثبت نام برای افراد حقوقی (شرکت ها و ..) که تفاوت چندانی هم با نحوه ثبت نام افراد حقیقی ندارد در فایل pdf ذیل قابل مشاهده می باشد. این فایل راهنما توسط خود سامانه سجام ارائه شده است.

جهتِ مشاهده راهنمای ثبت نام افراد حقیقی می توانید فایل pdf ذیل را مشاهده نمایید. این فایل توسط خود سامانه سجام ارائه شده است.

همچنین جهتِ مشاهده فایل pdf راهنمای ثبت نامِ افراد حقوقی (شرکت های و ..) با فشردنِ دکمه ذیل اقدام نمایید.

همانطور که در تصویر ذیل رویت می نمایید، پس از ورود به سامانه، گزینه هایی را از جمله، ثبت نام در سجام که در تصویر هم مشخص شده است، قابل مشاهده می باشد. لذا با انتخاب این گزینه وارد مرحله بعد شوید.

نکته: همانطور که در تصویر با علامت پیکان مشخص شده است با انتخابِ گزینه راهنما در فهرست و سپس انتخابِ گزینه راهنمای تکمیل فرم، می توانید فایل pdf آموزش ثبت نام افراد حقیقی و افراد حقوقی را مشاهده نمایید.

ورود به سامانه سجام

بعد از ورود به صفحه ثبت نام، توضیحاتی توسط سامانه نمایش داده می شود که بعد از مطالعه آن بایستی گزینه متوجه شدم را انتخاب نمایید. سپس همانطور که در تصویر مشخص شده است دکمه ثبت نام در سجام را انتخاب نمایید.

انتخاب گزینه ثبت نام در سجام

در این مرحله باید شماره همراه شخص متقاضی وارد شود. همچنین لازم به ذکر است باید شماره همراه با شماره ملی فرد متقاضی مطابقت داشته باشد. سپس کد امنیتی را وارد نموده و با فشردن دکمه دریافت کد تأیید وارد مرحله بعد شوید.

در این مرحله باید شماره همراه شخص متقاضی را وارد شود

سپس در این گام باید کد تایید پیامک شده به شماره همراهی که در مرحله قبل وارد نمودید را در کادر مربوطه وارد نمایید و در فیلد نوع مشتری، حقیقی یا حقوقی بودن خود را مشخص نمایید. 

نکته: منظور از حقوقی بودن، ثبت نام برای شرکت، نهاد، موسسه و … می باشد. لذا شما در صورتی که برای شخص در حال ثبت نام هستید همان گزینه حقیقی ایرانی را بگذارید باشد.

در نهایت با وارد نمودن کد ملی متقاضی و فشردن دکمه تأیید وارد مرحله بعد شوید.

کد تایید پیامک شده را به همراه کد ملی خود وارد نمایید

در این مرحله نیز باید هزینه ثبت نام خود را پرداخت نمایید. لذا یکی از درگاه های پرداخت را انتخاب نموده و هزینه را پرداخت نمایید تا وارد مراحل بعدی شوید.

مرحله پرداخت هزینه ثبت نام در سجام

بعد از پرداخت هزینه ثبت نام نوبت به تکمیل اطلاعات هویتیِ فردِ متقاضیِ ثبت نام در سجام می شویم. در این صفحه همانطور که در تصویر ذیل قابل مشاهده است اطلاعاتی همچون، نام، شماره شناسنامه و کارت ملی، شماره سری و سریال شناسنامه، محل تولد و … درخواست می شود که باید با دقت تکمیل گردند.

نکته: از کیبورد فارسی (نه عربی) برای پر نمودن اطلاعات این مرحله استفاده شود.

مرحله تکمیل اطلاعات هویتی

در مرحله سمت و شرایط نماینده از شما خواسته می شود تا مشخص نمایید که خودتان متقاضی ثبت نام در سامانه هستید و یا برای شخص دیگری که نماینده قانونی وی می باشید در حال ثبت نام هستید. به عنوان مثال اگر برای فرزند خودتان که در سن قانونی نمی باشد در حال ثبت نام هستید باید گزینه نماینده را انتخاب نمایید. همچنین گزینه اصیل به معنی ثبت نامِ توسط خود متقاضی می باشد. همچنین گزینه اصیل دارای حکم رشد برای فرد زیر 18 ساله است که دارای حکم رشد می باشد.

نکته: در صورت انتخاب گزینه نماینده باید قبلاً در سامانه ثبت نام کرده و کد پیگیری دریافت نموده باشید. لذا ابتدا خودتان ثبت نام نمایید و بعد برای نماینده خود اقدام به ثبت نام نمایید. همچنین در صورت درخواست بارگذاری مدارک مربوطه باید مجموع فایل هایی که بارگذاری می نمایید از 10 کیلوبایت بیشتر و از 2مگابایت کمتر باشد. فایل ها نیز با پسوند png, jpg, jpeg, pdf قابل بارگذاری در سامانه است.

در نهایت در صورتی که نماینده شخص دیگری نمی باشید با انتخاب گزینه اصیل و فشردن دکمه ادامه مرحله بعد، به مرحله بعدی بروید.

انتخاب گزینه اصیل، اصیل دارای حکم رشد و یا نماینده قانونی

در این گام بایستی اطلاعات ارتباطی خود شامل استان، شهر، آدرس پستی، تلفن ثابت و … وارد شود. 

نکته: آدرس پستی باید با کد پستی مندرج در کارت ملی تطابق داشته باشد.

مرحله وارد نمودن اطلاعات ارتباطی نظیر آدرس و شماره تماس متقاضی

در صورت داشت کد سهامداری این مرحله را تکمیل نمایید و در غیر این صورت پر نمودن اطلاعات این قسمت نیاز نیست، لذا دکمه تایید/ادامه گام بعدی را بفشارید و به مرحله بعد بروید.

در صورت داشتن کد سهامداری آن را وارد نمایید و در غیر این صورت وارد مرحله بعد شوید.

در مرحله اطلاعات شغلی نیز اطلاعات مربوط به آدرس محل کار، شماره تلفن، کد پستی و … را وارد نمایید. همچنین در صورتی که شغلی ندارید می توانید شماره تماس و کد پستی مربوط به منزل خود را وارد نمایید.

در صورت داشتن شغل اطلاعات مربوطه را وارد نمایید و در غیر این صورت آدرس پستی و شماره منزل را وارد نمایید.

بعد از اطلاعات شغلی نوبت به تکمیل اطلاعات مالی که در خصوص آشنایی شما از بازار سرمایه (بورس)، میزان دارایی و … پرسیده شده است. شما تنها کافی است سوالاتی که ستاره قرمز رنگ در کنار آن ها می باشد را پاسخ دهید و پاسخ به سوالات دیگر کاملاً اختیاری می باشد. لذا بعد از پاسخ به سوالات مربوطه با فشردن دکمه تأیید/ادامه گام بعدی وارد مرحله بعد شوید.

در این مرحله سوالات ستاره دار را بایستی جواب داده و پاسخ به باقی سوالات اختیاری است.

همانطور که در تصویر ذیل قابل مشاه است، در این مرحله بایستی اطلاعات حساب بانکیِ متقاضیِ ثبت نام وارد شود. لازم به ذکر است این حساب نباید یک حساب مشترک باشد. مرحله حساب بانکی دارای نکاتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

نکات حساب بانکی: در این بخش اطلاعات حسابی را وارد نمایید که قصد انجام معاملات با آن حساب را در کارگزاری مربوطه دارید. زیرا مطالبات شما از کارگزار تنها به این حساب واریز می گردد.

نکات حساب بانکی: همچنین در این بخش می توان حداکثر دو حساب معرفی نمود اما یکی از آن ها باید به عنوان حساب پیشفرض انتخاب شود. البته وارد نمودن اطلاعات یک حساب کافی است و بعد از وارد نمودن می توان به مرحله بعد رفت.

نکته: در هر مرحله در پایین صفحه یک کلمه قرمز رنگ تحت عنوان راهنما مشاهده می نمایید. با انتخاب این لینک قرمز رنگ می توانید از راهنمایی های مربوط به آن بخش استفاده نمایید.

اطلاعات حساب بانکی متقاضی ثبت نام در سجام باید وارد شود.

در این بخش نیز باید اطلاعات وارد شده را بررسی نموده و در نهایت با فشردن دکمه تایید می کنم. ادامه به گام بعدی وارد بخش بعد شوید.

تایید اطلاعات وارد شده در مراحل ثبت نام در سجام

در نهایت متن تعهدات را با دقت مطالعه نموده و سپس با فشردن دکمه می پذیرم و انتخاب دکمه ذخیره (آن را تیک دار نمایید) به کار ثبت نامِ خود پایان دهید.

مطالعه متن تعهدات و پذیرش و ذخیره آن

بعد از تکمیل ثبت نام در سامانه سجام، متنی که در تصویر مشاهده می نمایید ظاهر می گردد. لذا بایستی صبر نموده تا ظرف 24 ساعت آینده کد پیگیری مربوطه برای شماره همراه متقاضی پیامک گردد.

بعد از دریافت کد پیگیری دیگر ثبت نام شما در سجام پایان یافته است و باید جهت دریافت کد بورسی برای احراز هویت اقدام نمایید. در ادامه به نحوه احراز هویت می پردازیم. 

تکمیل ثبت نام و انتظار برای دریافت پیامک کد پیگیری ظرف مدت 24 ساعت

نکته: در صورتیکه اطلاعات وارد شده در مراحل قبل اشتباه می باشد و یا تغییری نموده است، می توانید با ورود به سامانه سجام و فشردن دکمه ویرایش اطلاعات، نسبت به ویرایش بخش مربوطه اقدام نمایید.

نحوه ویرایش اطلاعات در سجام

نحوه احراز هویت بعد از ثبت نام در سجام

همانطور که متوجه شدید بعد از ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی و انجام معاملامه در بازار سرمایه، بایستی متقاضی احراز هویت شود. نحوه احراز هویت به این صورت است که یا باید به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، کارگزاری و بانک های منتخب مراجعه نمود و یا بدون نیاز به مراجعه حضوری به صورت الکترونیکی احراز هویت خود را انجام دهید.

جهت انجام احراز هویت در سامانه سجام بایستی به این سامانه مراجعه نموده و دکمه احراز هویت را بفشارید.

سپس همانطور که در تصویر رویت می نمایید با دو گزینه احراز هویت الکترونیکی و احراز هویت حضوری مواجه می شوید.

احراز هویت در سامانه سجام

احراز هویت الکترونیکی

احراز هویت به صورت حضوری یا الکترونیکی

جهت انجام احراز هویت الکترونیکی بعد از انتخاب گزینه احراز هویت الکترونیکی به صفحه ذیل هدایت می شوید.

در این صفحه توضیحاتی برای متقاضیان احراز هویت الکترونیکی داده شده است. بعد از مطالعه متن مربوطه، همانطور که در تصویر قابل رویت است، سامانه های احراز هویت الکترونیکی قرار دارد. لذا یکی از این سامانه ها را انتخاب نموده و با فشردن بر روی آن به سامانه مربوطه هدایت شوید. متقاضی در این سامانه ها با وارد نمودن اطلاعاتی مانند شماره تماس، کد پیگیری پیامک شده بعد از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات هویتی و … و همچنین گرفتن و بارگذاری ویدیو از خود که روش آن در خود سامانه ها توضیح داده شده است، به سادگی می توانید احراز هویت خود را به صورت غیر حضوری انجام دهد.

احراز هویت به صورت الکترونیکی در سامانه سِجام

احراز هویت حضوری

در صورت انتخاب گزینه احراز هویت حضوری به صفحه ذِیل هدایت می شوید. در فیلد نوع احراز هویت، می توانید مجدد انتخاب نمایید که می خواهید این احراز هویت به صورت الکترونیکی و یا به صورت حضوری انجام پذیرد. در صورت انتخاب احراز هویت حضوری، باید نوع دفتر، استان و شهر محل سکونت خود را انتخاب نمایید و دکمه جستجو را بفشارید تا مراکز منتخب همراه با آدرس و شماره تماس برای شما ظاهر گردد. همچنین شما می توانید آدرس و یا نام مرکز را انتخاب نمایید تا مرکز مورد نظر و یا مراکز نزدیک به شما ظاهر گردد. 

نکته: در فیلد نوع دفتر می توانید انتخاب نمایید که مراکز پیشخوان دولت را به شما نشان دهد و یا کارگزای  و یا بانک های مربوط به احراز هویت را در جستو نمایش داده شود. به عنوان مثال دفاتر پیشخوان دولت را انتخاب نمایید و به یکی از دفاتر نزدیک و دلخواه خود جهت احراز هویت با مدارک شناسایی و کد پیگیری پیامک شده مراجعه نمایید. همچنین قبل از مراجعه می توانید با مرکز مربوطه تماس حاصل نمایید و هماهنگی لازم را جهت حضور انجام دهید. 

احراز هویت به صورت حضوری

مجله و سامانه بیمه خانه

مجله بیمه خانه مکانی جهت انتشار مطالب مفید و مورد نیاز در خصوص بیمه، امور مالی و بانکی، آموزش های پر مخاطب و … می باشد. اما در سامانه بیمه خانه امکان دریافت مشاوره و خرید انواع بیمه مانند  بیمه عمر، بیمه مسئولیت، بیمه موبایل و … امکان پذیر است. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات
سامانه هدا (هویت و دسترسی ایرانیان)
سامانه هدا auth.ncr.ir/hooda-api

سامانه هدا auth.ncr.ir/hooda-api سامانه هدا auth.ncr.ir/hooda-api می باشد. سامانه هُدا (هُویت و دسترسی ایرانیان) امکان اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان را در فضای مجازی فراهم

بیشتر بخوانید »