1,247 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

مرخصی زایمان تأمین اجتماعی

مرخصی زایمان تأمین اجتماعی - بیمه خانه

مرخصی زایمان تأمین اجتماعی طبق قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده در سال 92، از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافت. در این قانون به دولت اجازه داده شده بود که دوران مرخصی را از 6ماه به 9ماه افزایش دهند. البته این مورد تا چندی پیش مورد پذیرش سازمان تأمین اجتماعی نبود. لذا برای دریافت 3 ماه اضافه باید در دیوان عدالت اداری اعتراض صورت می گرفت تا در صورت پذیرش هزینه این مدت زمان پرداخت گردد.  اما خوشبختانه در تاریخ 26 اردیبهشت 1400، هیئت وزیران تصویب نمود که مدت استراحت دوران بارداری ، زایمان و شیر دهی از 6ماه به 9 ماه افزایش یافته است.

شرایط دریافت مرخصی زایمان تأمین اجتماعی

هر زن شاغلی چه در شرکت خصوصی و چه دولتی در صورت داشتن شرایط ذیل مشمول دریافت هزینه 9ماه مرخصی بارداری است.

  • سابقه پرداخت حق بیمه 60 روز کار به سازمان تأمین اجتماعی ظرف یکسال قبل از بارداری
  • در زمان اعلام بارداری برای مرخصی، مشغول به کار باشند و یا در مرخصی استحقاقی باشند
  • در مدت مرخصی مشغول به کار نبوده و حقوق دریافت نکند
  • در دوره استرحت مزدی برای وی مطرح باشد

میزان کمک هزینه بارداری

میزان کمک هزینه بارداری طبق آنچه در سایت سازمان تأمین اجتماعی آمده است :

میزان کمک هزینه بارداری معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است که بدون کسر 3 روز اول پرداخت می شود. 

نحوه محاسبه آخرین حقوق بیمه شده (خانم باردار)

نحوه محاسبه آخرین حقوق بیمه شده به این صورت است که حقوق 3ماه آخر وی که مشمول کسر حق بیمه می شود با هم جمع شده و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت، تقسیم می گردد.

مدت مرخصی زایمان تأمین اجتماعی چه قدر است؟

مدت مرخصی زایمان همانطور که پیشتر گفته شد معادل 9 ماه است. البته لازم به ذکر است، 9 ماه مرخصی مخصوص مادرانی است که فرزندانشان از شیر مادر تغذیه می کنند. همچنین 3 ماه از 9 ماه مرخصی باید بعد از زایمان استفاده شود.

لازم به ذکر است مدت دریافت غرامت دستمزد زمان بارداری جزء سوابق بیمه ای وی محسوب می شود.

مدت مرخصی برای زایمان 3 قلو و بیشتر

مدت مرخصی برای زایمان 3 قلو و بیشتر 3ماه افزایش می یابد و به این ترتیب مرخصی این افراد یکسال است.

نیاز به مرخصی بیشتر طبق نظر پزشک معالج

در صورتی که پزشک معالج به دلایلی جهت سلامت مادر و فرزند، تشخیص استراحت بیشتر از حد تعیین شده بدهد، در صورت تأیید شورای پزشکی سازمان این مدت نیز تحت پوشش است. به این ترتیب نیز غرامت دستمزد ایام استراحت توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد.

همچنین در صورتی که بیمه شده (خانم باردار شاغل) طبق نظر پزشک معالج و به استناد گواهی وی، قبل از تاریخ زایمان به دلایل استعلاجی (غیر از مسأله بارداری) نیاز به استراحت داشته باشد، این مدت زمان از 9 ماه مرخصی زایمان کسر نمی گردد. لذا طبق قوانین و پس از تأیید مرجع پزشکی ذیربط ایام بارداری پرداخت قابل پرداخت خواهد بود.

مدارک لازم برای دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری

  • دفترچه درمانی
  • گواهی پزشک معالج
  • تأییدیه مراجع پزشکی ذی ربط (بر حسب مورد)

بیمه خانه سایت مشاوره و خرید آنلاین بیمه

بیمه خانه یکی از سایت های معتبر خرید آنلاین بیمه است. انواع بیمه از جمله بیمه تکمیلی درمان،   بیمه عمر،   بیمه موبایل،   بیمه مسافرتی،   بیمه آتش سوزی و … را می توانید از سایت بیمه خانه تهییه نمایید. همچنین ارسال انواع بیمه در بیمه خانه رایگان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات
سامانه نانینو nanino.ir
سامانه نانینو nanino.ir

سامانه نانینو nanino.ir سامانه نانینو nanino.ir می باشد. این سامانه که سامانه مدیریت هوشمند نان می باشد، جهتِ نظارت بر نانوایی ها و ارائه خدمات

بیشتر بخوانید »
سامانه کاتب kateb.ir
سامانه کاتب kateb.ir

سامانه کاتب kateb.ir سامانه کاتب kateb.ir می باشد. این سامانه جهتِ ارائه خدماتِ غیر حضوریِ ثبتی در خصوصِ اسناد رسمی، املاک و … راه اندازی

بیشتر بخوانید »