1,386 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

مدیریت ریسک چیست؟ نقش بیمه در مدیریت ریسک

مدیریت ریسک چیست

در پاسخ به سوال مدیریت ریسک چیست؟ بهتر به زبان ساده بگوییم به مجموعه فرایندهای شناسایی، تحلیل و پاسخگویی به خطراتی که در طول یک پروژه ممکن است رخ دهد می گویند.

مراحل مدیریت ریسک

شناسایی ریسک

در ابتدا باید با مطالعه کافی و بررسی دقیق به شناسایی عوامل احتمالی خطرات بپردازیم و لیستی از آن ها تهیه نماییم. این مرحله نیازمند افرادی دقیق، باتجربه و دارای تخصص کافی در آن حوزه است، لذا در صورت نیاز از افراد متخصص برای مدیریت ریسک استفاده نمایید. 

تحلیل ریسک

بعد از مرحله شناسایی ریسک وارد مرحله تحلیل ریسک می شویم. در این مرحله ریسک های شناسایی شده از جهات مختلف مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرند. در این مرحله است که میزان تأثیرگذاری خطرات احتمالی و نوع آسیبی که می تواند به پروژه وارد کنند و .. مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند تا هم به درستی اولویت بندی شوند و هم با شناخت کافی بتوان برای جلوگیری از آن یا در صورت پیشامد برای مقابله با آن تمهیدات لازم اندیشه شوند. در این مرحله نیز باید ریسک ها بر اساس میزان خطر و احتمال رخ دادشان اولویت بندی شوند. ریسک هایی که احتمال رخ دادنشان کم و میزان آسیب آن ها روی پروزه چشمگیر نیست، مشخص است که در اولویت های پایین قرار می گیرند. در مقابل ریسک های تأثیرگذار که احتمال رخ دادنشان نیز زیاد است از اولویت های مهم به شمار می آیند. البته قابل توجه است که ریسک های تأثیر گذار حتی با احتمال رخداد کم به دلیل آسیب جدی که می توانند به پروژه وارد نمایند حائز اهمیت می باشند.

پاسخگویی به ریسک

پس از مرحله شناسایی و و تحلیل وارد مرحله نهایی، یعنی پاسخگویی به ریسک می شویم. در همان مرحله تحلیل و بررسی ریسک باید برای رخ ندادن ریسک ها و پاسخ دادن ّبه آن ها در صورت رخداد برنامه ریزی های لازم انجام شوند. برای هر خطر در صورت بروز باید روش هایی برای پاسخگویی پیدا کنیم. در صورت نیاز امکاناتی را فراهم و افرادی را برای مقابله با آن ها انتخاب نماییم.

تفاوت مدیریت ریسک و مدیریت بحران چیست؟

قصد ما در این مقاله پرداختن به مسأله مدیریت بحران نیست زیرا این موضوع خود یک مقاله جداگانه میطلبد. اما به صورت مختصر می توان گفت مدیریت ریسک مربوط می شود به مدیریت خطرات قبل از وقوع حاثه و برنامه ریزی برای پاسخگویی به آن و در مقابل مدیریت بحران کارش دقیقا بعد از وقوع بحران و حادثه برای مدیریت آن شروع می شود. به عنوان مثال در نظر داشته باشید در شهری سیل به وقوع پیوسته است و موجب خرابی خانه ها و مراکز صنعتی و .. شده است. در این شرایط کار مدیریت بحران برای رسیدگی به وضع موجود شروع می شود. اما در مدیریت ریسک قبل از وقع سیل این حادثه پیش بینی می شود و مورد ارزیابی قرار می گیرد تا برای جلوگیری از این حادثه کارهایی صورت پذیرد و همچنین در صورت وقوع امکانات و برنامه ریزی های لازم برای پاسخگویی به آن انجام شود.

نقش بیمه در مدیریت ریسک

فلسفه پیدایش بیمه نیز گره خورده به مدیریت خطرات احتمالی بوده است. مقاله تاریخچه پدایش بیمه در جهان و ایران را مطالعه نمایید. در این مقاله بیان می شود که برای جلوگیری از خسارات احتمالی دریانوردان چگونه بیمه در جهان شکل می گیرد. بیمه خطرات و خسارات احتمالی که افراد را در موضوعات مختلف تهدید می کند را شناسایی کرده و برای آن ها بیمه هایی با شرایط و حق بیمه ای مشخص تعریف می نماید و آن خطرات و خسارات را تحت پوشش قرار می دهد. به عنوان مثال در بیمه مسافرتی خطرات و خساراتی مانند مفقوی چمدان، تأخیر در پرواز، هزینه های درمانی و .. شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفته اند و در قراردادی بین شرکت بیمه و بیمه گذار تحت پوشش قرار می گیرند. یا در بیمه بدنه احتمال سرقت، آتش سوزی، انفجار و .. پیش بینی شده است و تحت پوشش قرار می گیرند. در بیمه مسئولیت خطراتی که کارگران ساختمانی را تهدید می کند و .. پیش بینی و تحت پوشش های بیمه ای قرار می گیرند. در واقع بیمه در زمینه های گوناگون چه در موضوعات کاری مانند ساخت ساختمان، انبار کالا، باربری محصولات و.. و چه در امور دیگر زندگی مانند مسافرت رفتن و مسائل درمانی و.. کار مدیریت ریسک را برای شما انجام می دهد.

بیمه خانه چیست؟

بیمه خانه نیز یک سامانه خرید آنلاین بیمه  است. شما می توانید انواع بیمه از جمله بیمه درمان تکمیلی،   بیمه عمر،   بیمه موبایل،   بیمه مسافرتی،   بیمه شخص ثالث،   و .. را از بیمه خانه تهیه فرمایید. همچنین می توانید قبل از خرید بیمه مورد نظرتان از مشاوران بیمه خانه، مشاوره رایگان دریافت نمایید. 

1 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت ریسک چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات