2,389 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

تاریخچه پیدایش بیمه در ایران و جهان

تاریخچه بیمه| بیمه خانه

تاریخچه پیدایش بیمه در جهان

در مورد تاریخچه بیمه آنچه مشخص است اولین نوع بیمه، بیمه باربری دریایی بوده است که گویا این نوع بیمه دستاورد دریانوردان فنیقی و گویا خود آنها نیز از بابلی این کار را آموختند. دریانوردان و کشتیرانان فنیقی از بازرگانان و تجار وام دریافت می­‌کردند به این صورت که اگر سفر را به سلامت پشت سر می گذاشتند، باید اصل وام به همراه بهره آن که بیشتر از حد معمول بود را پرداخت می کردند و اما در صورت بروز حادثه و یا حمله دزدان دریایی دیگر حتی نیازی به پرداخت اصل وام هم نبود و به عبارتی دیگر ریسک خطرات این سفر را وام دهنده در قبال دریافت بهره آن بر عهده میگرفت که طبیعی است این بهره نیز بیشتر از حد معمول وام ها باشد. در مدت زمان سفر هم کالای دریانورد جهت تضمین برگشت وام و سود آن گرو وام دهنده بود. اختلاف سود وام پرداختی در سفرهای دریایی نسبت به وام‌های معمولی را می‌توان یکی از صورت‌های اولیه حق بیمه دانست ، این نوع وام ها را در تاریخ و پیدایش بیمه ، بیمه وام های دریایی نامیده اند که چیزی حدود پانصد الی ششصد سال قبل از میلاد مسیح در کشورهای حوزه مدیترانه رواج داشته است. این سازوکار بعدها در یونان و میان رومی ها رایج و سپس در قرون وسطی به ایتالیا و بعد وارد انگلستان شد. و اما قبل از همه این ها یعنی چیزی حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح معروف است که دریانوردان چینی بار خود را به جای حمل با یک کشتی یا قایق با چندین کشتی و قایق حمل می کردند زیرا آنها بر این باور بودن که احتمال آسیب و دستبرد به چند کشتی و قایق به مراتب کمتر از حمل کالای خود با یک کشتی یا قایق است،این تفکر همان اصل پراکندگی ریسک است که امروزه بین شرکت های بیمه ای و بیمه گران اتکایی یک اصل مهم به شمار می آید.

پیدایش بیمه به شکل امروزی

قهوه خانه ای به نام لویدز در لندن، آری در اواخر قرن هفدهم میلادی بود که بازرگانان و کشتی داران انگلیسی در کافه ای به اسم لویدز که متعلق به شخصی به نام اِدوارد لویدز بود گرده هم آمدند (گویا در آن زمان قهوه خانه ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی مردم انگلستان بازی می کردند) و پیمانی را پایه ریزی کردند که به عنوان اولین شکل از بیمه امروزی در تاریخ مطرح است. در واقع آن ها از بنیان گذاران شرکت بیمه لویدز شدند که در حال حاضر از شرکت های مطرح و بزرگ در صنعت بیمه با بیش از 2500 شعبه در سراسر دنیا به شمار می آید. در سال ۱۶۶۶ میلادی آتش سوزی بزرگی در لندن اتفاق افتاد که به موجب این حادثه بیمه اتش سوزی به عنوان دومین رشته بیمه ای بعد از بیمه باربری دریایی در جهان متولد شد.

تاریخچه بیمه در ایران

احمد شاه قاجار، بله در زمان احمد شاه قاجار سال 1289 شمسی بود که دو موسسه روسی با نام های « نادژا» و «کافکاز مرکوری» فعالیت بیمه ای در ایران را به راه انداختند، پس از آنها به تدریج شرکت های بیمه ای خارجی وارد بازار ایران شدند و تا مدت 25 سال بازار بیمه کشور دستشان بود، در این میان دوشرکت مطرح «اينگستراخ» و « يورکشاير» به نسبت فعال تر بودند و تا قبل از پیروزی انقلاب هم فعالیتشان ادامه داشت، و اما سال 1314 شمسی بود که به همت «الکساندر آقايان» و «علی‌اکبر داور» شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه دولتی 2 میلیون تومانی آن زمان تاسیس شد، آری همین شرکت بیمه ایران فعلی که قدیمی ترین و اولین شرکت بیمه داخلی است. تا آن زمان هیچ شرکتی به صورت 100% ملی در خاورمیانه و حتی هند وجود نداشت. علی اکبر داور در همان روز بعد از سخنرانی، منزل مسکونی خود را در این شرکت تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی درآورد و به این شکل اولین بیمه‌نامه ایرانی، در آن روز به نام وی ثبت شد.

در ابتدای فعالیت شرکت بیمه ایران شرکت های خارجی به سختی با این شرکت قرارداد خوداتکایی می بستند و به همین دلیل بیمه ایران در شروع فعالیت خود تنها به فروش بیمه نامه های آتش سوزی و حمل و نقل می پرداخت. در سال ۱۳۱۶ شمسی (دو سال پس از تأسیس شرکت بیمه ایران) اولین قانون بیمه در 36 ماده به تصویب مجلس شوارای ملی رسید. اما پس از جنگ جهانی دوم بر اساس موصبه ای شرکت های بیمه ای خارجی میبایست ودیعه نقدی خود را تا پانصدر هزار دلار افزایش میدادند و به این ترتیب بسیاری از شرکت های خارجی تصمیم به ترک ایران گرفتند و شعبه و نمایندگی های خود را تعطیل کردند و اینطور بود که شرایط برای ظهور شرکت های بیمه خصوصی فراهم شد.

در سال 1329 اولین شرکت خصوصی بیمه به نام بیمه شرق تأسیس و به تدریج به تعداد به تعداد آن ها افزوده شد. در سال 1349 مدرسه عالی بیمه و در سال 1350 بیمه مرکزی با سرمایه پانصد میلیون ریالی به عنوان مقام ناظر دولتی پا در صنعت بیمه گذاشت وطبق قانون وظیفه  تنظیم، تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و اعمال نظارت دولت بر فعالیت‌های بیمه ای را بر عهده گرفت.

در همان سال ها شرکت های بيمه‌ دانا، حافظ، تهران و بيمه‌ ايران و آمريکا تاسیس شدند. تا قبل از پیروزی انقلاب جمعا دوازده شرکت خصوصی، دو نمایندگی خارجی و یک شرکت دولتی (بیمه ایران) فعالیت میکردند. در سال 1358 بود که طبق مصوبه شوارای انقلاب تمامی شرکت های بیمه ای خصوصی ایرانی ملی اعلام شدند و اداره آن ها به دولت واگذار شد، همچنین مجوز دو شرکت خارجی لغو گردید.

در سال‌های 1360تا 1361، فقط سه شرکت بیمه ایران، آسیا و البرز مجاز به صدور بیمه‌نامه بودند، در سال 1367 ده شرکت بیمه ای ادغام و بیمه دانا شکل گرفت، در سال 1373 شرکت بیمه صادرات و به تدریج به شرکت های بیمه ای افزوده شد تا به امروز که این مقاله برای شما همراهان عزیز بیمه خانه ای به نگارش در آمد تعداد آن ها بالغ بر 30 شرکت بیمه ای است.

لازم به ذکر است می توانید مقاله 7 عامل موثر در بیمه شخص ثالث     و         مزایای بیمه عمر چیست؟ را مطالعه نمایید. 

ورود اینشورتک و اگریگیتور بیمه به صنعت بیمه

و اما می رسیم به بحث اینشورتِک و اَگریگیتور در این صنعت، مقاله اینشورتک چیست؟ مقاله اگریگیتور چیست؟ با پیشرفت روزانه تکنولوژی در دنیا، صنعت بیمه هم از این مورد جانمانده است و فناوری کم کم دارد جای خود را در این صنعت باز می کند، بله در مورد اینشورتِک (insurtech) با شما صبحت می کنیم، معنی لغوی این کلمه همانطور که می دانید به معنی فناوری بیمه است، به طور خلاصه اینشورتک به کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه گفته می شود. برای مثال راننده ای که به صورت محتاطانه رانندگی می کند با راننده ای که پرخطر می راند هر دو یک حق بیمه برای بیمه خودروی خود پرداخت می‌کنند، اما حالا این صنعت می‌تواند با کمک اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند و مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای هر راننده در نظر بگیرد و مثال های این چنین دیگر، خلاصه روز به روز با ورود تکنولوژی به این صنعت تحولات چشمگیری میتواند ایجاد شود. یکی از همین تحولات اگریگیتور های بیمه هستند، سایت ها و اپلیکیشن های مشاوره، مقایسه و فروش بیمه نامه که مدت زمانیست در کشور ماهم ظهور کرده اند.

اگریگیتور بیمه (Insurance aggregator) : معنی لغوی کلمه اگریگیتور به معنی جمع کننده میباشد. اَگریگیتور بیمه به سایت ها و اپلیکیشین هایی اطلاق میگردد که مجموعه‌ای از شرکت‌­های بیمه ای را به منظور مقایسه در کنار هم نمایش داده و امکان نرخ‌گیری آنلاین را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند.

بیمه خانه یک سامانه مشاوره تخصصی و خرید آنلاین انواع بیمه نامه از جمله بیمه عمر ،   بیمه مسافرتی،  بیمه شخص ثالث،  بیمه بدنه،  بیمه مسئولیت مدنی،   بیمه اتش سوزی و زلزله و بیمه موبایل به شما عزیزان بیمه خانه ای می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات