596 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

وب 3.0 یا همان Web 3 چیست؟

وب 3.0 یا web 3 چیست؟ بیمه خانه

وب 3.0 یا همان Web 3 چیست؟ وب 3.0 نسل جدید اینترنت است که در حال حاضر در حال کار بر روی آن می باشند. وب در واقع همان اینترنت است که در سال 1989 با نسخه وب 1.0 شروع به کار کرد و سپس در سال 2001 نسل بعدی وب یعنی همان وب 2.0 پا در میدان گذاشت. لذا وب 2.0 همان اینترنتی است که در حال حاضر از آن استفاده می کنیم. اینترنتی که شبکه های اجتماعی وارد آن شدند و تعامل کاربران شکل گرفت. اما پروژه وب 3 که قرار است نسل جدید اینترنت باشد و این روز ها در دنیای کریپتو کارنسی یا همان رمز ارز ها شنیده می شود قرار است دنیایی متفاوت از اینترنت را همون وب 2 نسبت به وب 1 ارائه دهد. در Web 3 قرار است بر روی غیر متمرکز سازی اینترنت کار شود. به این صورت که داده ها بر روی یک سرور مشخص نباشد و بین کاربران اشتراک گذاشته شود. در این نسل از اینترنت کاربران تعامل بیشتری خواهند داشت و لذا درآمد زایی بیشتری برای کاربران وب به ارمغان خواهد آمد. البته تعریف های فوق کاملاً مختصر و کلی است تا ذهن شما کمی با این نسل جدید اینترنت آشنا شوید. لذا با ترجمه مقاله ?What Is 0.Web 3  از سایت مطرح Coinmarketcap در دنیای ارز دیجیتال به تشریح Web 3 پرداخته ایم.

ترجمه مقاله: Web 3.0 چیست؟

نوع جدیدی از اینترنت را تصور کنید که نه تنها آنچه را که وارد می‌کنید به‌دقت تفسیر می‌کند، بلکه در واقع همه چیزهایی را که شما منتقل می‌کنید، چه از طریق متن، صدا یا رسانه‌های دیگر، درک می‌کند، جایی که تمام محتوایی که مصرف می‌کنید بیشتر از هر زمان دیگری برای شما طراحی شده است. ما در نقطه اوج مرحله جدیدی از تکامل وب هستیم. برخی از پیشگامان اولیه آن را وب 3.0 می نامند. مسلماً، چند برنامه کاربردی Web 3.0 در مراحل اولیه هستند که امروزه وجود دارند، اما تا زمانی که اینترنت جدید به طور کامل در زیرساخت وب جاسازی نشود، پتانسیل واقعی آنها قابل مشاهده نیست.

اما وب 3.0 دقیقاً چیست، چگونه خواهد بود و چگونه زندگی ما را تغییر خواهد داد؟

وب 3.0 در ابتدا توسط مخترع وب جهانی یعنی پرفسور تیم برنرز لی، وب معنایی نامیده می شد و هدف آن این بود که یک اینترنت مستقل، هوشمند و باز باشد. تعریف وب 3.0 را می توان به صورت زیر گسترش داد: داده ها به روشی غیرمتمرکز به هم متصل خواهند شد، که جهشی بزرگ به سمت نسل فعلی اینترنت ما یعنی (وب 2.0) خواهد بود. در وب 2 داده ها بیشتر در مخازن متمرکز ذخیره می شوند. علاوه بر این، کاربران و ماشین‌ها می‌توانند با داده‌ها تعامل داشته باشند. اما برای اینکه این اتفاق صورت پذیرد، برنامه ها باید اطلاعات را هم به صورت مفهومی و هم به صورت متنی درک کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، دو سنگ بنای وب 3.0، وب معنایی و هوش مصنوعی (AI) هستند.

وب 3.0، ارزهای دیجیتال و بلاک چین

از آنجایی که شبکه‌های وب 3.0 از طریق پروتکل‌های غیرمتمرکز، بلوک‌های پایه‌گذار فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال کار خواهند کرد، می‌توان انتظار داشت که همگرایی و رابطه همزیستی قوی بین این سه فناوری و سایر زمینه‌ها مشاهده شود. آنها قابلیت همکاری و یکپارچه سازی خودکار را از طریق قراردادهای هوشمندخواهند داشت. و لذا برای تأمین انرژی هر چیزی، اعم از تراکنش‌های خرد در آفریقا، ذخیره‌سازی فایل‌های P2P مقاوم در برابر سانسور و اشتراک‌گذاری با برنامه‌هایی مانند Filecoin تا تغییر کامل رفتار شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری آن‌ها استفاده می‌شوند. تعداد زیادی از پروتکل های DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) تنها نوک کوه یخ هستند.

فن آوری های وب 3.0

هنگام بررسی فناوری وب 3.0 باید چند جزئیات را در نظر داشته باشیم. اول از همه، این مفهوم جدید نیست. جفری زلدمن، یکی از توسعه دهندگان اولیه برنامه های Web 1.0 و 2.0، در سال 2006 یک پست وبلاگی نوشته بود که پشتیبانی خود را پشتیبان وب 3.0 قرار داده بود. اما گفتگوها پیرامون این موضوع از اوایل سال 2001 آغاز شده بود.
وب 3.0 از تکامل طبیعی ابزارهای وب نسل قدیمی همراه با فناوری های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و بلاک چین و همچنین ارتباط متقابل بین کاربران و افزایش استفاده از اینترنت متولد می شود. ظاهراً اینترنت 3.0 ارتقاء وب های قبلی خود یعنی   Web 1.0 و Web 2.0 می باشد.

وب 1.0 در تاریخ (1989-2005)

وب 1.0 که وب استاتیک نیز نامیده می شود، اولین و قابل اعتمادترین اینترنت در دهه 1990 بود، علی رغم اینکه فقط دسترسی به اطلاعات محدود و بدون تعامل کاربر را ارائه می داد. در آن روزگار، ایجاد صفحات کاربری یا حتی اظهار نظر در مورد مقاله ها اصلاً امکان پذیر نبود. وب 1.0 الگوریتمی برای غربال کردن صفحات اینترنت نداشت، که یافتن اطلاعات مرتبط را برای کاربران بسیار سخت می کرد. به بیان ساده، مانند یک بزرگراه یک طرفه با مسیری باریک بود که در آن تولید محتوا توسط افراد معدودی انجام می شد و اطلاعات بیشتر از دایرکتوری ها می آمد.  ( به زبان ساده در وب 1 امکان هنوز شبکه های اجتماعی ظاهر نشده بودند و در آن امکان تعامل کاربر مانند قرار دادن نظر، ایجاد محتوا و .. وجود نداشت و لذا تعدادی از افراد مشغول به تولید محتوا بودند و دیگران نیز استفاده می نمودند. در این وب کاربران مانند امروز که از شبکه های اجتماعی با تولید محتوا کسب درآمد میکنند، این امکان را نداشتند.)

وب 2.0 (2005 تا کنون)

وب اجتماعی یا وب 2.0، به لطف پیشرفت در فناوری های وب مانند زبان های برنامه نویسی همچون، Java Script، HTML5، CSS3 و غیره، اینترنت را بسیار تعاملی تر کرد. تا جایی که به استارتاپ ها امکان ساخت پلتفرم های وب تعاملی مانند یوتیوب، فیس بوک، ویکی پدیا، اینستاگرام و … را داد.

وب 2 راه را برای شکوفایی شبکه های اجتماعی و تولید محتوای ایجاد شده توسط کاربر هموار نمود. زیرا اکنون می توان داده ها را بین پلتفرم ها و برنامه های مختلف توزیع و به اشتراک گذاشت.

مجموعه ابزارها در این عصر اینترنت توسط تعدادی از نوآوران وب مانند جفری زلدمن، پیشگام شد.

(وب 2 به زبان ساده همان وب فعلی است که در آن شبکه های اجتماعی ظهور کردند و کاربران می توانند محتوا تولید کنند، نظر دهند و پول در بیاورند.)

وب 3.0 (هنوز در راه است)

وب 3.0 مرحله بعدی تکامل وب است که اینترنت را هوشمندتر می کند یا از طریق قدرت سیستم های هوش مصنوعی که می توانند برنامه های هوشمندی را برای کمک به کاربران اجرا کنند، اطلاعات را با هوشی شبیه به انسان پردازش می کند.

تیم برنرز لی گفته بود که وب معنایی برای ارتباط «خودکار» با سیستم‌ها، افراد و دستگاه‌های خانگی است. به این ترتیب، فرآیندهای تولید محتوا و تصمیم گیری، هم انسان ها و هم ماشین ها را شامل می شود. به این ترتیب این تکنولوژی امکان ایجاد و توزیع هوشمندانه محتوای بسیار مناسب را مستقیماً برای هر مصرف کننده اینترنتی فراهم می کند.

در صورتی که ترجمه مقاله Web 3.0 چیست؟ برایتان مفید بوده است، با اشتراک گذاری آن در انتشار آن به ما کمک کنید.

بیمه خانه

بیمه خانه فروشگاه آنلاین انواع بیمه از جمله بیمه موبایل، بیمه تکمیلی انفرادی سامان، بیمه شخص ثالث، بیمه مسئولیت و … است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات