7,776 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

بیمه بیکاری و مراحل دریافت بیمه بیکاری

مراحل دریافت بیمه بیکاری ازتأمین اجتماعی

بیمه بیکاری در واقع پوشش بیمه تأمین اجتماعی است که شامل همه افرادی که شغل خود را به صورت غیر ارادی یا به عبارت دیگر بدون میل خود از دست داده اند، می شود. به عبارت دیگر، هر فرد شاغلی که از طرف کارفرمای خود تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده است و البته دارای حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه (قبل از بیکاری) می باشد، می تواند از مزایای این بیمه نامه بهر ه مند گردد.

همچنین لازم به ذکر است کسانی که به واسطه سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار شوند نیز مشمول حقوق بیکاری می باشند. در این حالت نیازی به حداقل سابقه پرداخت بیمه نیست.

جهتِ خرید و آگاهی از طرح های بیمه درمان تکمیلیِ انفرادی و گروهی سامان، از طریق دکمه ذیل اقدام نمایید.

مراحل دریافت بیمه بیکاری چگونه است؟

اولین قدم برای دریافت بیمه بیکاری، مراجعه حضوری به یکی از ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی جهت اظهار بیکاری و  همچنین اعلام آمادگی برای مشغول به کار شدن مجدد است. لازم به ذکر است حداکثر مدت زمان مراجعه به تعاونی های کار و امور اجتماعی تا 30 روز پس از بیکار شدن می باشد. البته در صورت داشتن عذر موجه و تأیید آن توسط مرجع ذی صلاح (هیئت حل اختلافِ اداره کار) تا مدت سه ماه نیز امکان مراجعه و اظهار بیکاری وجود دارد.

احراز هویت آنلاین و حضوری

پس از مراجعه حضوری به اداره کار نوبت به احراز هویت می رسد. برای احراز هویت هم میتوان به صورت حضوری با مراجعه به یکی از مراکز پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه اقدام نمود و هم می توان احراز هویت آنلاین انجام داد. جهت احراز هویت الکترونیکی یا همان آنلاین به سامانه های احراز هویت الکترونیکی مراجعه نمایید. در این مرحله نام کاربری و کلمه عبور مخصوص خود را دریافت می نمایید.

احراز هویت آنلاین و حضوری برای بیمه بیکاری

ثبت درخواست در سامانه جامع روابط کار

در این مرحله قرار است درخواست خود را برای دریافت مقرریِ بیمه بیکاری ثبت نمایید. لذا با ورود به سامانه جامع روابط کار و وارد نمودن نام کاربری و کلمه عبوری که در مرحله قبل دریافت نمودید وارد این سامانه می شوید.

جهت مطالعه راهنمای طی کردنِ مراحلِ درخواستِ بیمه مذکور در سامانه جامع روابط کار که توسط خود سامانه وزارت کار منتشر شده است وارد لینک راهنمای بیمه بیکاری شوید.

مراحل دریافت بیمه بیکاری

بعد از وارد شدن به سامانه همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می نمایید از طریق فهرست بالای صفحه وارد گزینه پنجره واحد خدمات > پنجره خدمات > اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و در نهایت وارد گزینه درخواست بیمه بیکاری شوید.

ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع بیکاری در سامانه وزارت کار

در این مرحله فرمی با عنوان بروزرسانی حساب کاربری جهت ثبت درخواست، مطابق تصویر ذیل ظاهر می گردد. لذا اقدام به پر نمودن اطلاعات درخواستی و ارسال آن نمایید.

ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه وزارت کار

بعد از ارسال اطلاعات، نوبت به فرم تقاضای مقرری بیمه بیکاری می رسد. در این مرحله نیز علاوه بر وارد نمودن اطلاعات خواسته شده به طور صحیح، مدارکی مانند کارت ملی و شناسنامه، تصویر دفترچه بیمه، آخرین مدرک تحصیلی و … نیز باید بارگذاری شوند.

در فرم ظاهر شده فیلدی با عنوان علت بیکاری در قسمت اطلاعات تکمیلی قرار دارد که باید علت از دست دادن شغل خود را از بین گزینه های موجود انتخاب نمایید. در این فیلد  5 گزینه با عناوین، تغییر ساختار اقتصادی، اتمام قرارداد، اخراج، اخراج در اثنای قرارداد و حوادث غیر مترقبه وجود دارد.در صورتی که علت بیکار شدن اخراج یا اخراج در اثنای قرارداد باشد می بایست قبل از ثبت درخواست برای مقرری بیمه  با مراجعه به شورای حل اختلاف نسبت به دریافت دادخواست و دادنامه قطعی اقدام نمایید. لذا در صورت انتخاب گزینه اخراج باید دادنامه نیز بارگذاری شود. همینطور در صورت انتخاب گزینه اتمام قرارداد باید نامه عدم نیاز و قرارداد در سامانه بارگذاری شود.

فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری

همچنین در قسمت اطلاعات کارگاه، اطلاعات مربوطه را به طور کاملاً دقیق وارد نمایید.

در نهایت بعد از تأییدِ اداره کار با تأییدیه یا همان معرفی نامه اداره مذکور به سازمان تأمین اجتماعی جهت اتمام مراحل کار فرستاده می شوید.

برای مشاهده مراحل کار جهت دریافت بیمه مذکور که توسط خود سامانه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان شده است فایل pdf ذیل را دانلود نمایید.

مدت زمان پرداخت حقوق بیمه بیکاری

مدت زمان پرداخت حقوق بیکاری براساس سابقه پرداخت حق بیمه تعیین می گردد و همچنین سقفِ این مدت برای افراد مجرد و متأهل متفاوت است. به طوریکه مدت پرداخت این حقوق برای افراد مجرد نهایتاً 3 سال و برای افراد متأهل و یا کسانی که متکفل (افرادی تحت تکفلشان می باشد) هستند نهایتاً 4 سال و دو ماه می باشد. 

جدول محاسبه مدت دریافت حقوق بیکاری
سابقه پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی
مدت دریافت حقوق (افراد مجرد)
مدت دریافت حقوق (متأهل یا متکفل)
6 الی 24 ماه
شش ماه
دوازده ماه
25 الی 120 ماه
دوازده ماه
هجده ماه
121 ماه الی 180 ماه
هجده ماه
بیست و شش ماه
181 الی 240 ماه
بیست و شش ماه
سی و شش ماه
241 ماه و بیشتر
سی و شش ماه
پنجاه ماه

نکته: نهایت مدت زمانِ پرداخت حقوق برای افراد 55 سال به بالا متفاوت است. این افراد تا زمانی که بیکار هستند می توانند تا سن بازنشستگی حقوق دریافت نمایند.

مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟

مبلغ بیمه بیکاری به صورت روزانه برابر با پنجاه پنج درصد متوسط حقوق یا کارمزد روزانه بیمه شده است. افرادی که ازدواج کرده اند یا متکفل می باشند به ازاء هر نفر که تحت تکفل وی می باشد ده درصد حداقل دستمزد تا سقف 4 نفر  اضافه دریافت می نمایند. همچنین حداکثر مقرری نمی تواند از هشتاد درصد متوسط حقوق بیمه شده تجاوز کند.

نکته: شخص بیمه شده ای که مشمول دریافت حقوق است باید در کلاس های کارآموزی و سوادآموزی که زیر نظر واحد های مرتبط با وزارت کار برگزار می شوند، شرکت کنند. همینطور هر دو ماه یکبار میبایست مدرک مورد نیاز را به  شعب تأمین اجتماعی ارائه دهند.

جهت آگاهی کامل از قوانین بیمه بیکاری وارد آدرس قوانین مربوط به دریافت حقوق بیکاری شوید.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد

چند دسته از افراد تحت پوشش بیمه مذکور قرار نمیگرند. یک دسته کسانی هستند که اتباع خارجی محسوب می شوند. دسته دیگر صاحبان شغل آزاد و کسانی هستند که بیمه اختیاری تأمین اجتماعی یا همان خویش فرما را دارند. همینطور افراد بازنشسته و کسانی که از کارافتاده کلی محسوب شوند مشمول این بیمه نامه نمی باشند. 

کد کارگاهی چیست؟ و نحوه دریافت کد گارگاهی به چه صورت است؟ برای اطلاع از این موضوه وارد لینک شوید.

خدمات آنلاین بیمه

بیمه خانه ارائه دهنده خدمات آنلاین بیمه است که در زمینه مشاوره و فروش بیمه های شرکت های مختلف اقدام می نماید. به عنوان مثال بیمه موبایل سامان، خرید بیمه مسئولیت، بیمه آتش سوزی منازل، خرید بیمه آسانسور و … را ارائه می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات