707 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

فرانشیز بیمه چیست؟

فرانشیز بیمه چیست؟| بیمه خانه

برای تعریف فرانشیز در بیمه چیست؟ به زبان ساده باید بگوییم بخشی از خسارت که توسط شرکت بیمه مورد تعهد قرار نگرفته است و طبیعتاً پرداخت هم نمی گردد و پرداخت آن بر عهده شخص بیمه گذار قرار دارد را در بیمه فرانشیز می گویند. معنی لغوی فرانشیز در زبان انگلیسی حق امتیاز و در زبان فرانسه نیز به همین معنا است. البته گویا در زبان فرانسه در گذشته به معنای معافیت، آزادی و .. بوده است. اما همانطور که پیشتر  توضیح داده شد کاربرد فرانشیز در بیمه به معانی لغوی آن هیچ ارتباطی ندارد. میزان فرانشیز در بیمه از قبل و معمولاً به صورت درصد یا عدد مشخص شده است. 

به عنوان مثال در صورتی که شما بیمه درمان تکمیلی با فرانشیز 20% خریداری کرده باشید، هنگام استفاده از پوشش های آن تا 80% سقف تعهد مشخص شده در بیمه به شما پرداخت می گردد و پرداخت مابقی 20% بر عهده خود شما است. 

انواع فرانشیز در بیمه

فرانشیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

فرانشیز به صورت درصدی مشخص از خسارت

در این حالت درصدی از خسارت در بیمه نامه به عنوان فرانشیز در نظر گرفته می شود و پرداخت آن در صورت بروز خسارت بر عهده بیمه گذار است. در این مدل فرانشیز هرچه میزان خسارت افزایش پیدا کند میزان فرانشیز  نیز به تبع آن افزایش می یابد.

به عنوان مثال در قراردادی 10% خسارت فرانشیز لحاظ می گردد. بدین ترتیب در صورتی که خسارت 10 میلیون تومانی ایجاد گردد میزان خسارتی که باید توسط بیمه گذار پرداخت گردد مبلغ یک میلیون تومان است و در صورت خسارت 20 میلیون تومانی این عدد به دومیلیون تومان افزایش می یابد.

فرانشیز به صورت درصدی از مبلغ مورد بیمه

فرانشیز به صورت درصد به این صورت است که درصدی از مبلغ مورد بیمه به عنوان فرانشیز در بیمه نامه در نظر گرفته می شود و بدین ترتیب هر چه میزان مبلغ مورد بیمه بیشتر باشد فرانشیز نیز بیشتر است.

فرانشیز به صورت عددی مشخص

در این مدل فرانشیز به صورت عددی مشخص مثلاً 2 میلیون تومان در نظر گرفته می شود و در صورت بروز خسارت تا سقف مشخص شده با کسر 2میلیون تومان پرداخت می گردد. 

فرانشیز ترکیبی

 فرانشیز ترکیبی به این صورت است که برای محاسبه آن از ترکیب درصد و عدد مشخص که با عنوان سقف خسارت مطرح است استفاده می شود. به این صورت که مثلاً در بیمه ای فرانشیز 20% و تا سقف 1میلیون تومان در نظر گرفته می شود. خب در این حالت در صورت خسارت هر کدام که کمتر باشد به عنوان فرانشیز معین می گردد.

فرانشیز به صورت تعیین سقف غرامت

در مدل سقف غرامت مبلغی به عنوان سقف غرامت برای بیمه در نظر گرفته می شود و پرداخت خسارت تا آن سقف توسط شرکت بیمه تعهد می گردد. به عنوان مثال در بیمه ای سقف غرامت 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و خسارت 80 میلیون تومانی وارد می شود، در این حالت شرکت بیمه تا سقف 50 میلیون تومان موظف به پرداخت خسارت است و مابقی خسارت یعنی 30 میلیون تومان بر عهده خود بیمه گذار است.

خرید آنلاین بیمه

بیمه خانه یک سامانه مشاوره فنی و خرید آنلاین بیمه است. انواع  بیمه از جمله  بیمه عمر ،   بیمه موبایل،   بیمه مسافرتی،   بیمه شخص ثالث،    بیمه بدنه،    بیمه مسئولیت مدنی،    بیمه آتش سوزی و زلزله، بیمه موبایل و.. را می توانید از سایت بیمه خانه تهیه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات