508 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

بیمه مسافرتی چیست؟

در تعریف بیمه مسافرتی چیست باید بگوییم بیمه مسافرتی یکی از انواع بیمه است که در خصوص سفر به خارج از کشور کاربرد دارد. در بیمه مسافرتی یک سری خطرات و خسارات احتمالی در نظر گرفته شده است که بیمه شده را در برابر آن ها تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه مسافرتی چیست؟| بیمه خانه

آیا بیمه مسافرتی اجباریست؟

بیمه مسافرتی یکی از مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا از سفارت خانه کشورها است. یعنی در صورت سفر به کشورهایی که نیاز به دریافت ویزا دارند خرید بیمه مسافرتی اجباری است و در غیر این صورت خرید آن امری اختیاری می باشد.

مقاله ی ویزای شینگن چیست؟ را مطالعه نمایید.

فرانشیز در بیمه مسافرتی چیست؟

فرانشیز در بیمه کاربرد فراوان دارد که به تعریف مفهوم آن می پردازیم. فرانشیز درصد یا مبلغی است که در یک پوشش بیمه ای در نظر گرفته می شود و باید توسط خود بیمه گزار پرداخت گردد و پرداخت مابقی هزینه البته تا سقف مشخص شده در بیمه نامه بر عهده شرکت بیمه است. برای مثال در بیمه مسافرتی در خصوص پوشش فوریت های پزشکی 25 یورو فرانشیز در نظر گرفته شده است پس به این صورت می شود که اگر هزینه های مربوط به درمان بیمه شده معادل 200 یورو در نظر گرفته شود شرکت بیمه تنها موظف به پرداخت 175 یورو است و پرداخت مابقی مبلغ بر عهده خود بیمه گذار است.

در بیمه تعریف بیمه گذار، فردی است که متعهد به پرداخت حق بیمه است و بیمه شده فردی است که تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد لذا می تواند به این صورت باشد که بیمه شده و بیمه گذار در بیمه نامه یک نفر باشند و یا دو نفر (مثلاً پدری برای فرزند خود بیمه نامه ای را تهیه می کند) باشند . اما در بیمه مسافرتی بیمه گذار و بیمه شده یک نفر در نظر گرفته می شود.

شرکت کمک رسان در بیمه مسافرتی چیست؟

شرکت های کمک رسان (Allianz، Mideast، SOS و ..)  شرکت های خارجی هستند که شرکت های بیمه داخلی به علت نداشتن شعبه در کشورهای خارجی برای ارائه خدمات بیمه ای از آن ها استفاده میکنند. برخی از این شرکت ها ممکن است فاقد اپراتور فارسی باشند لذا از نکات مهم برای خرید بیمه نامه مسافرتی وجود اپراتور فارسی زبان در شرکت کمک رسان طرف قرارداد است.

سقف پوشش در بیمه مسافرتی

سقف پوشش در بیمه مسافرتی به این معناست که پرداخت هزینه خسارات وارد شده در سفر در مجموع تا چه میزانی توسط شرکت بیمه تعهد می گردد. معمولاً سقف پوشش در بیمه مسافرتی  تا 50 هزار یورو ارائه می گردد. شرکت بیمه سامان در برخی طرح ها این بیمه نامه را با تعهد تا سقف 70 هزار یورو ارائه می دهد.

پوشش های بیمه مسافرتی چیست؟

پوشش های بیمه مسافرتی و شرایط پرداخت آن در شرکت های مختلف کمی متفاوت است. از پوشش های بیان شده ممکن است پوششی در شرکتی ارائه نگردد و یا شرایط پرداخت خسارت مستلزم شرایط خاصی باشد، لذا قبل از خرید این بیمه نامه حتماً شرایط بیمه نامه را مطالعه نمایید.

هزینه های درمان و پزشکی

در صورت بیماری یا حوادث جسمانی بیمه شده در خارج از کشور که نیاز به معاینه، معالجه، جراحی و بستری باشد؛ هزینه ها تا سقف مشخصی و با کسر فرانشیز توسط شرکت بیمه پرداخت می گردد.

پرداخت هزینه فوریت های دندانپزشکی

پوشش فوریت های دندانپزشکی از پوشش های بسیار مهم بیمه نامه مسافرتی است. هزینه های دندانپزشکی در خارج از کشور می تواند سنگین برایمان تمام شود لذا در این پوشش هزینه های دندانپزشکی در صورت ضرورت مانند عفونت دندان، دندان درد و کشیدن دندان (مثلاً پرکردن دندان شاملش نمی شود) تحت پوشش است. هزینه های پوشش مذکور تا سقف مشخص شده در بیمه نامه و پس از کسر فرانشیز (مثلاٌ 25 یورو فرانشیز در نظر گرفته می شود که پرداخت آن توسط بیمه شده باید انجام شود و پرداخت مابقی هزینه بر عهده شرکت بیمه است) پرداخت می گردد.

انتقال یا بازگرداندن بیمه‌گزار به کشورش در صورت بروز حادثه

در صورت بروز حادثه برای بیمه شده شرکت بیمه البته از طریق شرکت کمک رسان موظف به انتقال بیمه شده به مرکز درمانی مجهز و یا در صورت لزوم انتقال وی به کشور است. همچنین در صورت فوت بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر و برادر) و بستگان بلافصل (همسر و فرزندان) پرداخت هزینه بازگشت (در صورتی که بیمه شده نتواند از وسیله از قبل رزرو شده یعنی بلیط اصلی برای بازگشت استفاده کند)، بر عهده شرکت بیمه است.

بازگرداندن یکی از افراد خانواده

هزینه بازگشت یکی از اعضای خانواده در صورت فوت بیمه شده یا بستری شدن وی (بیشتر از یک مدت زمانی مثلاً 10 روز) بر عهده شرکت بیمه است.(در صورتی که فرد مورد نظر نتواند از وسیله از پیش رزرو شده یعنی بلیط اصلی برای بازگشت استفاده کند)، اینکه اعضای خانواده باید درجه یک باشند یا اصلاً فقط بستگان بلافصل(همسر و فرزندان) و یا هر شرایط خاص دیگری، نیازمند مطالعه شرایط بیمه نامه است که قبل از خرید باید حتما مطالعه گردد.

بازگرداندن بیمه شده متوفی به کشور

در صورت فوت بیمه شده هزینه های مربوط به بازگرداندن جسد بیمه شده به کشور  بر عهده شرکت بیمه نیز می باشد.

 بازگشت کودکان بی سرپرست فرد بیمه شده

در صورت فوت یا بستری شدن بیمه شده که قادر به مراقبت از فرزند یا فرزندان خود نباشد هزینه بازگشت فرزند یا فرزندان بیمه شده به همراه یک سرپرست بر عهده شرکت بیمه است. سن قابل قبول برای فرزند در این پوشش در بیمه نامه ذکر شده است که باید مطالعه نمایید. این پوشش در همه شرکت ها ارائه نمی گردد.

انتقال یک همراه برای بیمه شده در صورت بستری

هزینه رفت و برگشت یک نفر به درخواست بیمه شده در صورت بستری شدن بیمه شده به مدت بیش از 10 روز، بر عهده شرکت بیمه است.

پرداخت هزینه ارسال دارو

هزینه ارسال داروهای ضروری بیمه شده (با تأیید پزشک) که در سفر مفقود شده اند بر عهده شرکت بیمه است.

پرداخت هزینه مفقودی چمدان

در صورت مفقودی چمدان در مقصد (به جز مقصد ایران) در شرایطی که بار بیمه شده تا مدت معینی (مثلاً 21 روز) پیدا نشود هزینه مشخصی از طرف شرکت بیمه پرداخت می گردد. دریافت خسارت نیازمند گزارش مکتوب از فرودگاه یا شرکت هواپیمایی در تأیید مفقودی چمدان است.

پرداخت هزینه های ناشی از تأخیر در تحویل بار

پرداخت هزینه خرید های اضطراری ( البسه و لوازم بهداشت شخصی) ناشی از تأخیر در تحویل بار بر عهده شرکت بیمه است. میزان تأخیر در تحویل بار در شرایط بیمه نامه ذکر شده ست (مثلاٌ بیش از 48 ساعت تأخیر) که باید مطالعه گردد.

پرداخت هزینه ناشی از تأخیر در حرکت

در صورت تأخیر در حرکت وسیله نقلیه بیمه شده (مثلاٌ تأخیر در پرواز) بیش از حد معین شده در شرایط بیمه نامه (مثلاً بیش از 6 ساعت تأخیر) هزینه اقامت و خوراک بیمه شده تا سقف مشخصی بر عهده شرکت بیمه است.

ارسال پیام های فوری و اطلاعات ضروری به بیمه شده

انتقال پیام های فوری و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعاتی در خصوص مراکز درمانی، داروخانه ها و پزشکان به بیمه شده در صورت نیاز بر عهده شرکت بیمه است.

کمک در یافتن بار بیمه گذار و ارسال آن

در صورت مفقود شدن بار بیمه شده، شرکت بیمه البته از طریق شرکت کمک رسان در کمک به یافتن بار مفقودی و انتقال آن در صورت پیدا شدن بار به محل اقامت بیمه شده متعهد است.

پرداخت هزینه های مربوط به مسائل حقوقی

در صورته که بیمه شده در سفر  مشکل حقوقی پیدا کند مشاوره حقوقی و پرداخت هزینه دعوی در صورتی که بر طبق قانون مدنی کشور مربوطه تحت پیگرد باشد، بر عهده شرکت بیمه است.

پرداخت هزینه ها در صورت مفقودی مدارک شناسایی

در صورت مفقود شدن مدارک شناسایی بیمه شده، شرکت بیمه وظیفه کمک رسانی (شرکت کمک رسان در صورت نیاز می تواند از هویت بیمه شده دفاع کند) و پرداخت هزینه تهیه مجدد آن ها را دارد.

ارسال پول نقد

در صورتی که پول نقد بیمه شده در طول سفر به علت سرقت، مفقودی و… از دست برورد، معادل مبلغی که بیمه گذار در ایران نزد شرکت بیمه به صورت نقد یا .. سپرده باشد با ارائه مدارک مربوطه از شرکت بیمه دریافت می کند.

ارسال وجه الضمان

در صورت نیاز بیمه شده به وجه نقد به هر دلیلی، شرکت بیمه در صورتی که بیمه گذار در ایران نزد شرکت بیمه مبلغی را به صورت نقد یا.. سپرده باشد، موظف به پرداخت معادل آن به بیمه شده است.

پوشش ارسال پول نقد و ارسال وجه الضـمان مستلزم این است که بیمه گذار در ایران نزد شرکت بیمه مبلغی را که احتمال می دهد ممکن است در طی سفر خارج از کشور خود به آن نیاز پیدا کند نزد شرکت بیمه سپرده باشد. این عمل امری اختیاری است.

جستجو و نجات بیمه شده

در صورت بروز حادثه برای بیمه شده وظیفه جستجو و نجات بیمه گذار به وسیله شرکت کمک رسان تا سقف مشخصی که در شرایط بیمه نامه ذکر شده است بر عهده شرکت بیمه است.

تمامی پوشش های بیمه  مسافرتی در این مقاله ذکر نشده است و پوشش های این بیمه بر اساس سیاست های  هر شرکت می تواند متفاوت باشد. در شرکتی ممکن است پوشش هایی اضافه تر و یا کمتر ارائه گردد و همچنین شرایط پرداخت متفاوتی داشته باشد که در شرایط بیمه نامه ذکر می گردد، لذا قبل از خرید بیمه مسافرتی شرایط بیمه نامه را حتماً مطالعه نمایید.

بیمه خانه یک سامانه مشاوره بیمه و فروش اینترنتی انواع بیمه از جمله بیمه عمر ، بیمه درمان تکمیلی انفرادی و گروهی، بیمه مسافرتی،بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه مسئولیت مدنی، بیمه اتش سوزی و زلزله، بیمه موبایل و بیمه کرونا به شما کاربران بیمه خانه ای می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات