446 بازدید
ما در کنار مردم مظلوم غزه هستیم

قانون خسارت خودروی نامتعارف

قانون خسارت خودروی نامتعارف| بیمه خانه

خودروی نامتعارف چیست؟

قبل از تشریخ قانون خسارت خودروی نامتعارف باید خودروی نامتعارف را تعریف کنیم. طبق قانون خودرویی که ارزش روز آن طبق نظر کارشناس ذی صلاح بیشتر از نصف دیه انسان در ماه های حرام اعلام شود یعنی مثلاً در سال 99 که دیه ماه حرام 440 میلیون تومان است ارزش خودرو بیشتر از 220 میلیون تومان باشد خودروی نامتعارف محسوب می گردد. خوشبختانه پوشش مالی هم تا سقف 220 میلیون تومان در بیمه شخص ثالث قابل افزایش است. البته در تمامی شرکت ها پوشش مالی تا این سقف ارائه نمی گردد. 

مقاله پوشش مالی بیمه شخص ثالث را مطالعه نمایید.

مقاله 7 عامل موثر در قیمت بیمه شخص ثالث را مطالعه نمایید.

نحوه پرداخت خسارت خودروی نامتعارف

خب حالا درصورتیکه خودرویی با یک خودروی لوکس تصادف کند که ارزش آن 1 میلیارد تومان است، طبق قانون خسارت مالی وارد شده به خودروی نامتعارف تا ميزان خسارت مشابه وارد شده به گران ترين خودروی متعارف، از طريق بيمه شخص ثالث و يا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. یعنی گران ترین خودروی متعارف طبق تعریف بالا که 220 میلیون تومان است در نظر گرفته می شود و اگر خودروی 1 میلیاردی به صورت کامل هم از بین رفته باشد فقط تا سقف 220 میلیون تومان بیمه یا  مقصر حادثه موظف به پرداخت است. و همچنین در صورتی که مثلاً چراغ یک خودروی لوکس در تصادفی آسیب ببیند بدون آنکه قیمت چراغ شکسته شده اهمیتی داشته باشد قیمت چراغ گران ترین ماشین متعارف در نظر گرفته شده و طبق آن پرداخت می گردد، مثلاً چراغ گران ترین خودروی متعارف اگر 5 میلیون تومان باشد شما به یک بنز هم بزنید و چراغ خودرو آسیب ببیند باید خسارت چراغ 5 میلیونی را پرداخت کنید. این قانون نگرانی تصادف با خودروهای لوکس را به نسبت کمتر کرده است. اما در صورتیکه شما پوشش مالی شخص ثالث را حداقل، که در سال 99، 11 میلیون تومان است خریده باشید با وجود قانون خسارت خودروی نامتعارف هم باز ممکن است مبلغ چشمگیری را لازم باشد از جیب پرداخت کنید. در نتیجه  پوشش مالی 11 میلیون تومانی حتی با وجود قانون خسارت خودروی نامتعارف خیلی کم است و به شدت ریسک را برای شما افزایش می دهد و باید تا حد امکان پوشش مالی مناسب و معقول برای بیمه نامه شخص ثالث خریداری کرد. 

با توجه به قانون خودروی نامتعارف و توضیحات بالا به این نتیجه می رسیم که  خرید بیمه بدنه برای خودروهای گران قیمت چقدر ضروری است.

نکته: لازم به ذکر است با وجود پرداخت خسارت توسط بیمه ثالث و بدنه باز هم راننده خودروی اسیب دیده که مقصر حادثه نیست می‌تواند برای دریافت خسارت اُفت قیمت خودروی خود از راننده مقصر شکایت کند و مابه‌التفاوت اُفت قیمت را مطالبه کند.

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

بیمه خانه یک سامانه مشاوره و خرید آنلاین انواع بیمه از جمله بیمه عمر ،    بیمه درمان تکمیلی انفرادی و گروهی،       بیمه مسافرتی،   بیمه شخص ثالث،    بیمه بدنه،    بیمه مسئولیت مدنی،    بیمه اتش سوزی و زلزله  و … به شما کاربران عزیز بیمه خانه ای می باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «قانون خودروی نامتعارف»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات